~ Review. - Vampire Academy

• Regie: Mark Waters
  • Cast: Zoey Deutch (Rose Hathaway), Lucy Fry (Lissa Dragomir), Olga Kurylenko (directrice Kirova) Gabriel Byrne (Victor Dashkov) en meer
  • Speelduur: 104 minuten
  • Jaar: 2014
  • Genre: actie, komedie en fantasie

Korte Samenvatting:
De film gaat over een eeuwenoude strijd tussen verschillende vampiersoorten. In de film gaat het om de Moroi en de Strigoi. De Moroi is een koninklijke soort die sterfelijk is, ook levert deze soort de opvolgers voor de troon. De Strigoi, de boosaardige variant leeft alleen ’s nachts, kan alleen vermoord worden door een metalen staak en is erop uit om de Moroi te veranderen in een van hen.  Dan is er nog een soort, de Dhampir. Deze groep is half vampier/half mens en zijn er om de Moroi te beschermen en te voorkomen dat de Strigoi de macht overnemen.
In de film staat Lissa Dragomir centraal, zij is de prinses van de Moroi en de toekomstige troonopvolgster. Zij wordt beschermd door Rose, zij is een Dhampir en de beste vriendin van Lissa. Ook hebben zij een speciale band waardoor Rose kan zien, horen en voelen wat Lissa ziet, hoort of voelt.  Het verhaal wordt vooral verteld uit de ogen van Rose.
In het begin van de film zijn Rose en Lissa niet op de Vampire Academy, omdat zij gevlucht zijn na het auto-ongeluk die zij gehad hebben, waarbij de ouders van Lissa zijn omgekomen. Omdat Lissa de enige mogelijke troonopvolgster op dat moment is, zijn mensen van de Vampire Academy haastig op zoek naar Lissa en Rose. Op een nacht worden ze gepakt door een groep Dhampirs en teruggebracht naar de Vampire Academy.  Eenmaal terug op de Vampire Academy krijgen ze te maken met de middelbare school problemen waar elke middelbare scholier mee te maken krijgt. Denk hierbij aan liefde, haat, pesterijen, vriendschappen, graag populair willen zijn en nog veel meer.
Voor de rest van het verhaal is het leuker om de film zelf te bekijken! ;)

Zelf was de film helemaal nieuw voor mij omdat ik het boek niet gelezen heb. Ik hoopte daarom ook dat de film vanzelf wel duidelijk zou worden. Het duurde helaas wel een tijdje voordat ik echt in het verhaal kwam. Ik vond het begin rommelig en sommige aspecten in de film vond ik er ook helaas wel nep uit zien. Ik vond zelf de manier van filmen ook wat minder mooi, voornamelijk wanneer Rose in contact stond met Lissa. De kleur van het beeld en het beeld zelf waren dan soms anders.

Na een tijdje begon ik de film wel te begrijpen en vond ik het toch wel een stuk leuker.
In de film zelf zat leuke humor. Om even een voorbeeld te noemen maakten ze een vergelijking met de vampiers uit de Twilight reeks.  Er zaten ook een hoop spanningsbogen in waardoor ik graag wilde weten hoe een bepaalde situatie, probleem of een relatie zou uitpakken.
Wanneer je besluit om deze film te gaan kijken moet je de film niet gaan vergelijken met de Twilight reeks, want deze film staat daar natuurlijk helemaal los van. Hoewel ik goed snap dat je snel geneigd bent om te gaan vergelijken.

Ondanks de negatieve punten vind ik het toch wel een film die je mogelijk leuk gaat vinden als je houd van (meiden)films met de alledaagse middelbare school problemen waarin liefde een rol speelt. Ook als je niet zo weg bent van dit soort genres is het misschien toch het proberen waard.

Voor degenen die de film al wel gezien hebben, wat vonden jullie ervan?

Voor jullie heb ik de trailer ook toegevoegd of kijk op: http://www.youtube.com/watch?v=mzuKhfCSITQ