~ Acting. Ik heb gefigureerd!


Zoals jullie misschien wel weten is acteren echt een drijfveer voor mij.
Mijn droom is dan ook om uiteindelijk actrice te worden. Ik wil graag naar de toneelschool om zo toegelaten te worden tot professionele castingbureaus en hopelijk vanuit daar ook echt in films, series, musicals of toneelstukken te mogen spelen.

De afgelopen weken heb ik 3 keer mogen figureren. Nou stelt figureren helaas niet zoveel voor, want je zit, loopt, staat ergens of als je geluk hebt mag je ook echt wat doen.




Telefilm Dames 1
Op vrijdag 30 mei mocht ik figureren in de telefilm Dames 1.
Een telefilm (ook wel een televisiefilm of meestal afgekort tot tv-film, is een film die (meestal) niet in de bioscoop vertoond wordt, maar gemaakt is om op televisie uitgezonden te worden.
De dag begon vroeg voor mij. Om half 5 ging namelijk de wekker, want ik moest rond half 6 met de trein richting Amsterdam. Ik was na een aantal keer overstappen en ook nog een paar busreizen rond kwart voor 9 op mijn bestemming. Helaas kreeg ik onderweg rond 7 uur een mail te lezen dat de vrouw die de figuraties regelde te horen dat ze me vergeten was af te melden en dat de regisseur liever alleen mannelijke figuranten wilden. Ik was best van slag toen ik dat las, want ik was al op weg en ik verheugde me zo op de dag! Maar omdat ik al in de trein naar Amsterdam Centraal zat besloot ik om toch gewoon langs te komen. 

Uiteindelijk mocht ik toch meedoen! De rol was niet spectaculair, want ik mocht samen met 5 andere mannen toeschouwers van een voetbalwedstrijd spelen. We mochten alleen maar mimieken, dit houdt in dat je doet alsof je praat, maar dan zonder geluid. Hoe, wie, wat, waar etc. vertel ik natuurlijk niet!

Ook vond ik het jammer dat duidelijk te merken was dat je maar een 'figurant' was. Want je werd eigenlijk gewoon behandelt als een 'ding' voor mijn gevoel. Gelukkig waren er wel mensen van de crew die gewoon gezellig bij je kwamen zitten en praten. Ik heb dan ook een paar bekende mensen mogen zien en spreken, zoals Jennifer Hoffman, Ryanne van Dorst en Tim Kamps. Het grappige was dat veem figuranten Tim zelf al kenden en ik absoluut niet. Toen ik heb voor het eerst zag, was mijn eerste reactie: Ohh die ken ik van televisie!

Het was gewoon erg leuk en interessant om te bekijken hoe een scène uit een film nou gemaakt wordt. 
Als je ook ziet met hoeveel dingen rekening moet worden gehouden tijdens het filmen, vooral bij het geluid. Tijdens de opnames moet het overal stil zijn, want je kunt alles horen op de film. Na een tijdje hadden we ook last van vliegtuigen die ongeveer om de 5 minuten over de bestemming vlogen waar ze de scènes aan het filmen waren.

Ik ben erg benieuwd of je mij nog terugziet in de film! De film komt waarschijnlijk begin 2015 op televisie.

Figuratie Spangas
Op dinsdag 3 juli mocht ik figureren in de televisieserie Spangas. Wederom was het weer een lange reis naar mijn punt van bestemming. Eerst had mijn trein vertraging, daarna had de conductrice mij de verkeerde trein in gestuurd, die vervolgens ook vertraging had, waardoor ik de trein die ik moest hebben op een tussenstation miste. Na een tijdje wachten op de volgende trein, zat ik ook weer in een trein die vertraging had opgelopen, ook hierdoor miste ik weer een opvolgende trein. Volgens mijn NS reisplanner hoefde ik nog maar één keer over te stappen, maar ook dit liep anders. De trein die ik volgens de NS reisplanner moest nemen ging niet eens naar de plek waar ik heen moest, maar ik moest wel die trein nemen om vervolgens weer over te stappen. Pffff.. dat was een heenreis die ik nooit zal vergeten. 

(sorry voor de onduidelijkheid, maar ik denk dat ik niet mag zeggen waar ik heen moest)


Ik was later aangekomen dan de planning was, maar dit was gelukkig geen probleem. Ik mocht me gaan omkleden tot verpleegster en daarna werd ik naar de figuratiekamer gebracht. Hier zaten nog meer kinderen, tieners en ook een volwassene. Het was er best druk en rommelig, dus ook hier merkte ik weer duidelijk dat je gewoon maar een figurant bent. 

Na een tijdje wachten werden de volwassen vrouw en ik opgehaald om dus als verpleegster te gaan figureren. Deze scène duurde niet heel lang, maar ik vond het ook hier super om te zien hoe een scène gemaakt wordt en alles eromheen zoals de camera, het geluid, de visagie, het stylen en de crew. Ook hierbij mochten we alleen maar mimieken en moest het overal stil zijn.

Na het shooten hadden we even pauze en werden we naar een andere locatie gebracht waar we verder de hele middag zijn geweest. Dan besef je wel dat een actrice of acteur best een zware dag heeft. Scènes moeten vaak over en van verschillende plekken gefilmd worden tot het gewenste resultaat bereikt is. Desondanks blijft mijn droom om actrice te worden overeind en raak ik nog meer gemotiveerd na het bijwonen van dit soort draaidagen.

De andere figuranten waren allemaal erg gezellig en we hebben zeker een leuke middag gehad.
Ik heb zelfs nog even kunnen praten met de regisseuse, een soort projectleider en ook nog een actrice! Het was erg mooi om van de regisseuse een erkenning te krijgen dat figuranten wel degelijk belangrijk zijn voor een film of serie, omdat het er anders ongeloofwaardig uitziet. Denk maar eens aan aan een leeg café, zwembad of sportzaal met alleen de acteurs en/of actrices. Dat ziet er naar mijn idee ook wel erg raar uit, haha.

Na afloop heb ik nog een Spangasarmbandje gekregen en kon ik mijn reis naar huis beginnen. 
Ook hierbij ben ik benieuwd of ik herkenbaar in beeld kom tijdens de uitzendingen die ergens rond januari en februari 2015 op televisie komen.

Pijnstillers de film
Op 14 juni mocht ik samen met mijn moeder figureren bij de film Pijnstillers.  
Ook nu was het weer een lange reis om naar de plaats van bestemming te komen, maar ik heb het er allemaal voor over! Jammer genoeg worden films en series meestal in het westen van het land gemaakt en opgenomen en niet in het oosten waar ik woon. We hadden wel een beetje pech, want door spoorwerkzaamheden moesten we eerst met de bus en daarna konden we onze reis vervolgen met de trein.

Van tevoren werd mij gevraagd of ik serveerster wilde spelen en of mijn moeder gewoon een bezoeker wilde spelen in een restaurant. We kregen een mailtje met kledingvoorschriften, zodat de styliste een outfit kon samenstellen. 
Ik kreeg zelf een setje van de styliste.


Nadat iedereen was omgekleed kon de draaidag echt beginnen. Er waren nog 3 andere serveersters en we kregen allemaal een beetje taken toegewezen. Het is wel een feit dat je scènes elke keer precies opnieuw moet spelen, alleen dat was voor niet iedereen even gemakkelijk. Dat maakte het mij soms wel moeilijk om precies hetzelfde te doen, omdat mijn acties daardoor soms ongeloofwaardig zouden overkomen. Maar dan deed ik ook wat anders en we hebben er verder geen negatieve reacties op gehad. Het leuke was dat we in het begin van de scène wel mochten praten, maar daarna moesten we gaan mimieken. Dit moment werd duidelijk aangegeven door iemand van de crew.
Wederom moest het hier ooktijdens de opnames stil zijn.
Ik vond het natuurlijk wel jammer dat ik Casper (Gijs zijn personage in de film) niet zelf mocht bedienen. Dit mocht een andere serveerster doen.

Ik vond het ook echt gaaf om Gijs Blom en Tessa Schram in levende lijve te mogen zien, want Tessa kende ik nog van de film Afblijven en nu is ze zelf gewoon een film aan het regisseren! En bijna iedereen was verrast, want zelfs Carry Slee zelf kwam langs om in de film te figureren. 


Al met al vond ik dit de beste dag van de 3 figuratiedagen, want hierbij had ik een grote rol dan de andere 2 figuraties en de figuranten werden hier ook wat beter behandeld. 

Na een lange middag die eigenlijk snel voorbij was, gingen ze nog een andere scène schieten waar ze teveel mensen voor hadden en daarom mochten mijn moeder en ik al wel gaan. Helaas hebben we hierdoor geen mogelijkheid gehad om met iemand van de cast of de crew op de foto te gaan :(

Op de terugweg moesten we helemaal omreizen door spoorwerkzaamheden en moesten we ook weer een stuk met de bus. Maar dat mocht de pret niet bederven! Al met al hebben mijn moeder en ik een gezellige dag gehad en heeft mijn moeder ook een keer een draaidag meegemaakt. 

Pijnstillers komt waarschijnlijk in september 2014 al uit. Ik ben benieuwd!


Ik hoop in de toekomst grotere rollen te kunnen doen en het liefst in een film of serie, maar toneel of musical lijkt me ook heel gaaf!

Reacties

  1. Wow! Super tof Luc! :D wat gaaf dat je dit allemaal hebt mogen doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa was leuk! Maar helaas is dit niet het échte werk.. :(

      Verwijderen
  2. Ik heb je blog ontdekt! Leuk om dit soort ervaringen te lezen van iemand die met hetzelfde bezig is als ik. Heb ook gefigureerd voor spangas en het is inderdaad eigenlijk maar een rommeltje, maar het is wel interessant om even een kijkje achter de schermen te nemen en ook goed om een realistisch beeld te krijgen. Ook had ik met een acteur gesproken die eigenlijk net zo weinig ervaring had als ik, maar toch via kemna auditie mocht doen en goed genoeg bleek te zijn. Dit mag dus wel een motivatie voor ons beide zijn, alles blijven proberen en aanpakken! (Alhoewel ik uiteindelijk wel voor een iets hoger segment wil gaan dan spangas haha)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts