~ DIY. Plantenpot decoreren

Hallo allemaal, misschien herkennen jullie het wel. 
Je hebt een leuke pot, vaas of iets anders wat je wilt decoreren, maar wat moet je er in doen?
Er zijn zoveel opties..
Vandaag heb ik een ideetje die ik met jullie wil delen.



Wat heb je nodig?

¨Een leuke ruime glazen pot of vaas.
De glazen pot die ik gebruikt heb, heeft zoals je kunt zien op de foto's een hengsel van touw en was te koop bij een lokale bloemist. Mijn moeder heeft dit soort potten toevallig wel bij de Action gezien. Ik weet niet zeker of die overal verkrijgbaar is.
¨Licht gekleurd zand.
¨Verschillende soorten (nep) schelpjes. Ik heb ze ooit gekocht bij de Kruidvat, maar ze zijn wel in veel winkels te koop.
¨Pot pourri in de stijl van schelpjes & stenen (tenzij je wat anders leuk vind). 
Te koop bij de ikea voor €2.99 per stuk. Ik heb zelf beide pakketten gekocht.
¨Kunstplant Fejka van de ikea €2.49 . 

Fejka kunstplant Ikea €2.49

Stap 1. Haal de kunstplant uit het zwarte potje. Als je de kunstplant bij zijn sprieten pakt, dan draai de als het ware de kunstplant uit de pot. Het kan zijn dat je nog best veel kracht moet zetten om de kunstplant uit de pot te krijgen. Wanneer je de kunstplant uit de pot getrokken hebt, steekt er waarschijnlijk een pinnetje uit die normaal in de pot vast zit. Ik heb dat pinnetje met lijm vastgelijmd aan het zwarte plateautje waar de andere sprieten aan vast zitten. Want anders blijven de sprieten niet mooi staan en krijg je hoogteverschil. Door het vastlijmen krijg je een mooi en vol geheel van het kunstplantje.

Stap 2. Vul de glazen pot of vaas met ongeveer 4 cm zand. Hierdoor blijft het kunstplantje netjes in het midden staan in je glazen pot of vaas en valt die niet om. Check eerst of je voldoende zand gebruikt hebt, heb je dit nog niet? Vul dan je glazen pot of vaas tot dat het pinnetje volledig onder het zand zit en je kunstplant mooi blijft staan.

Stap 3. Haal je kunstplantje uit je glazen pot of vaas. Als het goed is zie je nu een ronde afdruk van het plateautje waar de sprieten aan vast zitten. Deze ruimte moet je NIET decoreren! Hier komt het plantje aan het einde van he decoreren, maar nu kun je met je hand beter in je glazen pot of vaas. Begin nu met de potpourri een beetje te verdelen over de rest van het oppervlak in de glazen pot of vaas. Ik heb van beide pakketten potpourri decoratie gebruikt, waaronder schelpen, een steen, een ster, een stukje hout nog iets wat er uit ziet als een hoopje gelige droge sprieten.

Potpourri Ikea €2.99 per stuk
Let op! Stop niet teveel decoratie in de pot, hierdoor wordt de pot erg druk en zorgt het er juist voor dat het chaotisch oogt en dat wil je niet. Meestal wil je dat een decoratie er mooi uit ziet en ook een beetje rust uitstraalt. 

Stap 4. Omdat ik het niet te druk wilde laten ogen, heb ik de ruimte een beetje gevuld met verschillende soorten kleine nep schelpjes. 

Stap 5. Zet het kunstplantje terug op de plek die je open hebt gelaten en klaar is kees!


Het voordeel van de combinatie met een kunstplantje en de potpourri is dat de potpourri lekker ruikt en het plantje niet vergaat. Dus geen onderhoud nodig en het ruikt lekker!
Wat vinden jullie er van?

Reacties

Populaire berichten