~ DIY. tekst met hout, spijkers en draad



Nadat ik met dit project wel zo'n half jaar zoet ben geweest is het dan ook eindelijk af!
Het project kan veel sneller, maar ik had geen hele dagen de tijd om er aan te werken.
In deze blog leg ik uit hoe ik deze DIY heb gemaakt.




Wat heb je nodig?

¨Een leuke plank.
¨Een hamer.
¨Spijkers. (niet al te kort)
¨Een leuk woord of een figuur. (gebruik voor een figuur een vierkant stuk plank/hout die groot genoeg is)
¨Draad, ik heb borduurgaren gebruikt
¨Uitgeprinte tekst of overgetrokken tekst. 
¨Eventueel een potlood of een pen om tekst of een figuurtje over te trekken van je computer, laptop of een blaadje.
¨Plakband om je tekst of figuur op je hout te plakken.
¨Schuurpapier.

                                                      (nog een foto van mijn DIY)

Ik heb mijn inspiratie gehaald van het internet. Ik zag deze DIY namelijk op internet en ik besloot om het ook te gaan maken, maar met iets andere kleuren. Ik vond de overgangen van de tekst op het internet niet zo mooi. 
Nou moet ik eerlijk zijn dat ik mijn overgangen ook niet helemaal mooi vind, maar ik was afhankelijk van de kleuren borduurgaren die ik op de markt kon kopen. Je kunt borduurgaren ook via het internet kopen, mocht er geen winkel in de buurt zijn die borduurgaren of ander draad verkoopt.

Stap 1. Zoek een mooie plank uit. Je kunt bijvoorbeeld een plank gebruiken van een palet of misschien  heb je thuis toevallig nog een plank liggen. Als je een plank hebt waar je mee wilt werken, zorg dan wel dat die goed geschuurd is. Hiermee voorkom je dat je last krijgt van splinters in je vingers.

Stap 2. Kies een leuk woord of een leuk figuur uit die jij op je plank wilt maken. Maak het niet te moeilijk, omdat het best een priegelwerk is om de spijkers op de goede plekken in het hout te krijgen. Print de tekst uit of teken haar over op papier. Ik moest hier zelf iets meer dan één A4'tje voor gebruiken, dus ik heb een deel van een ander A4'tje aan het andere A4'tje geplakt met plankband. Daarna heb ik het midden van de plank opgezocht en heb ik de tekst op het hout geplakt. Zorg dat je veel plakband alleen aan de uiteindes plakt, want plakband plakt niet zo goed op hout. Plak geen plakband op de tekst, want dat maakt het moeilijk om spijkers in het hout te slaan. Het is weliswaar niet onmogelijk om spijkers door plakband te slaan.


Stap 3. Nu kun je beginnen om op de randen van je tekst of figuur spijkers te slaan, zorg hierbij dat je de spijkers ongeveer even ver uit elkaar in het hout slaat. Het beste kun je ook in elke hoek of bocht een spijker slaan. 
Ik heb zilveren spijkers gebruikt, maar je kunt natuurlijk spijkers gebruiken in een andere kleur die jij wilt gebruiken.

TIP: Sla de spijkers ver genoeg in het hout, zodat ze stevig staan! Hiermee voorkom je dat spijkers los gaan zitten of zelfs uit het houtwerk gaan wanneer je het draad gaat bevestigen.

Let op! je kunt het beste eerst het bovenste deel van een letter doen en vervolgens het onderste deel van een letter, want anders kon ik haast geen spijkers meer bevestigen op het onderste deel van een letter. Misschien lukt het nog beter om eerst de gehele bovenste omlijning te doen als je voor een woord hebt gekozen. Maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of je dan geen problemen zult krijgen met het bevestigen van de spijkers. 


 Stap 4. Wanneer je zeker alle spijkers in je hout hebt geslagen en je dus het hele woord of het hele figuur hebt omgetrokken met spijkers, mag je het papier van het hout verwijderen en tussen de spijkers wegtrekken. Als het goed is heb je de spijkers er ver genoeg in geslagen, hierdoor blijven de spijkers gewoon in het hout staan en trek je geen spijkers uit je hout.




Stap 5. Als je het papier hebt verwijdert van het hout en tussen de spijkers, dan kun je beginnen om je eerste draad te bevestigen aan de eerste spijker. Ik heb 2 knopen gemaakt om elke spijker waar ik een draad aan vast moest knopen. Daarna ben ik een beetje gaan zigzaggen met het draad. Ik heb elke spijker die naast elkaar zit sowieso met elkaar bevestigt door het draad aan de buitenkant van de ene naar de andere spijker te laten gaan, je kunt hierbij prima zigzaggen naar de overkant en vervolgens terug om met touw om de buitenkant van 2 andere spijkers te gaan. Zie de foto hieronder wat ik bedoel met de buitenkant.

















Het kan zijn dat je hiervoor van voor weer naar achter moet en later weer naar voor om verder te komen, maar dat maakt niet uit! Je tekst of figuur moet niet te vol zijn met draad, maar er moet ook niet te weinig draad te zien zijn.

Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om een nieuw kleur draad vast te knopen aan de oude kleur draad om vervolgens met de nieuwe kleur verder te gaan 

Bij een letter waar ik met één kleur 2 kanten op moest splitsen, heb ik er eerst voor gekozen om bijvoorbeeld naar onder te gaan en vervolgens het draad vast te knopen aan het volgende draad wat ik wilde gebruiken. Het stukje naar boven ben ik begonnen door gewoon een stuk draad van de kleur die nog naar boven moest vast te knopen aan de spijker en vervolgens door te gaan tot de plek waar ik wilde stoppen met die kleur.

Zie hieronder nog een voorbeeld van de buitenkant van twee spijkers en de wijze waarop ik mijn draad heb bevestigd.




Ik ben super benieuwd naar wat jullie van mijn DIY vinden! Mocht je nu zelf ook op het idee zijn gekomen om dit te gaan doen stuur dan een foto op met het eindresultaat naar mijn mailadres. Het lijkt me leuk om te zien wat jullie gedaan hebben.

Succes!

Reacties

  1. Super leuk idee! :) Hier ga ik in de vakantie even goed voor zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Okee heel veel succes! Stuur je resultaat even naar mijn mailadres (xlucindaaa@gmail.com) als je wilt. Het lijkt me leuk om jou resultaat te zien :D

      Verwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten