~ DIY. Fotolijst oppimpen


Vandaag wil ik een hele gemakkelijke DIY met jullie delen.
Ik heb namelijk een heel simpel fotolijstje 'opgepimpt'. 
Dat kan op heel veel verschillende manieren, maar in deze blog leg ik uit wat ik precies heb gedaan.



Ik heb zelf even een leuke tekst/foto gephotoshopt in mijn lijstje, omdat ik er gewoon een foto in heb zitten van ons gezin (zie onderaan de pagina). Ik dacht misschien is het ook leuk om te zien wat je er bijvoorbeeld mee zou kunnen doen. (De rechter is niet zo goed gelukt, in de linker kun je wel de diepte terugvinden waar ik het later in mijn blog over heb.)

Wat heb je nodig?
¨Een fotolijstje (mag zo simpel zijn als maar kan)
¨Een leuk lint.
¨Een schaar.
¨Een leuke foto, quote, of iets anders wat je in de fotolijst wilt stoppen.
¨Een kwast
¨Verf, modelleerpasta/modelpasta of grofkorrelig structuurgel.
¨Een lijmpistool.

Heb je een foto die kleiner is dan het hele oppervlakte van je lijstje? Dan heb je een passe partout nodig om de foto op zijn plek te houden. 
Voor de passe partout
¨Passe partout karton
¨Een stanleymes
¨Een liniaal.
¨Plakband.
De fotolijst
Stap 1. verf de fotolijst in de kleur die jij graag wilt. Ik heb een verfsoort gebruikt die zilver kleurt en qua structuur korrelig is. Ik weet niet precies waar je dat kunt kopen, maar op internet vind ik wel grofkorrelige structuurgel die wel lijkt op wat ik heb gebruikt. Ik heb een tijdje in een werkplaats creatieve projecten gemaakt, vandaar dat ik de producten thuis niet zelf heb.

Stap 2. Terwijl het lijstje droogt kun je alvast van een leuk stuk lint een strikje maken. Je kunt er ook voor kiezen om je fotolijst te versieren met andere decoraties of je kunt het decoreren ook achterwege laten. Ik zelf vond het strikje wel schattig staan in combinatie met de kleur en de structuur die gecreëerd is door de verf. De uiteindes van het strikje heb ik ook nog knipt waardoor  er een soort V opening is ontstaan.

Tip: Het strikje heb ik ongeveer zo gestrikt zoals ik mijn veters ook zou strikken. Ik heb namelijk 2 lusjes gemaakt van één stuk lint en die heb ik geknoopt tot een strikje. Normaal gesproken als ik mijn veters strik, maak ik 1 lusje en draai ik de ander veter omheen

stap 3. Heb je geen passe partout nodig? Wacht dan tot het lijstje droog is. Dan kun jij je foto of quote in het lijstje stoppen. Vervolgens lijm jij je strikje of andere decoraties op het fotolijstje.

Stap 4. Klaar! Nu kun jij je fotolijst ergens neerzetten/ophangen.


De passe partout
Een passe partout kun je op verschillende manieren uitsnijden. Je kunt de uitsnede precies in het midden maken, iets naar boven, meerdere uitsneden maken, verschillende vormen etc.
Zie de foto's voor voorbeelden:



Stap 1. Zorg dat je het karton op maat snijdt, zodat het karton de hele oppervlakte van de fotolijst vult.

Stap 2. Teken daarna de gewenste afmeting (Dit is iets kleiner dan de foto of quote zelf) af op de achterkant van het karton. 

Let op! Bij een passe partout is de onderste rand vaak breder dan de bovenste rand. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om precies het midden te kiezen of meerdere foto's in je lijst te stoppen. Wil je meerdere stroken maken in je passe partout, dan moet je meer uitsneden maken.

Stap 3. Daarna kun je de foto of quote op de achterkant van de passe partout plakken met een stukje plakband op de hoeken van je foto of quote. Er komt dan een kleine diepte in je fotolijst, wat ik persoonlijk ook wel mooi vind. Je kan natuurlijk altijd gewoon je foto of tekst op een wit blaadje plakken, maar dan krijg je dus geen diepte.

Stap 4. Klaar! Nu kun je de foto in je lijst doen en kun jij je fotolijst ergens neerzetten/ophangen.


De originele foto:


Wat vinden jullie ervan?

Reacties

Populaire posts