~ DIY. Canvas ideetje

Eindelijk kom ik dan toe aan de blog van mijn laatste schilderij.
Soms moet je even prioriteiten stellen en kun je beter gaan leren dan dat je iets anders gaat doen.
Maar ik heb wel voor jullie een foto van elke stap die je doet voor het schilderij.
En ik ben natuurlijk benieuwd wat jullie van mijn schilderij vinden.


 Wat heb je nodig?
¨Een rechthoekige canvasdoek.
¨Jute zak.
¨Dik stuk lint.
¨Houten letters, bijvoorbeeld LOVE.
¨Lijmpistool
¨Leuke knoop.
¨Een klosje en een lang stuk draad in de kleur die jij wilt gebruiken. 
¨Een decoratief hartje met een lusje.
¨Een elektrische nietmachine en nietjes.
¨3 Kleine dennenappeltjes.
¨Een leuke bloem van kunststof.
¨Een hamer.
¨Een Liniaal.

Mijn excuses dat de foto's van elke stap niet recht zijn gemaakt, ik zie het nu pas. Toen ik de foto's maakte heb ik daar niet helemaal goed opgelet.
Stap 1. Leg je canvas op de jute zak en knip een stuk jute zak af dat groter is dan je canvasdoek, zodat je de jute zak om je canvasdoek kunt nieten. Als je de jute zak uitgeknipt hebt trek je de zak goed strak en niet je het stuk jute zak om je canvasdoek heen. Sla voor de zekerheid met een hamer of alle nietjes, zo weet je zeker dat de nietjes goed vastzitten.

Let op! Zorg ervoor dat je het stuk jute zak goed strak trekt, dat staat veel mooier. Niet de jute zak op de achterkant vast aan het canvasdoek en niet aan de zijkant of op de voorkant.

Stap 2. Leg je hele ontwerp neer zoals jij denkt dat jij het graag wilt hebben, ga daarna pas beginnen met het vast nieten en lijmen van je decoratie! Ik heb dat op de volgende manieren gedaan:

Ik heb mijn decoratie op meer verschillende manieren neergelegd, want ik ben altijd zo slecht in het kiezen van wat ik het mooiste vind, maar daar heb ik geen foto's van. Op deze foto's had ik de basis van het schuine lijntje, de houten letters, de bloem en het hartje met het knoopje boven in het midden al vastgesteld.
Stap 3. Niet het stuk lint vast aan je canvasdoek. Ik heb ervoor gekozen om het lint schuin op mijn canvas te nieten, maar misschien vind jij recht of diagonaal veel mooier. Let ook hier op dat je het stuk lint goed strak trekt als je het vast niet aan de achterkant van het doek.

Stap 3. Lijm je houten letters vast op je canvas met een lijmpistool. Gebruik voldoende lijm, zodat de letters aan het stof van de jute zak en het lint blijven plakken als jij de letters ook op het lint wilt plakken.
Tip: Je kunt voor de zekerheid de plekken een beetje markeren waar jij de letters wilt hebben, zodat je de letters op gelijke hoogte plakt op je canvasdoek.


Stap 4. Lijm het lusje van het hartje in het midden van de hoogte waarop je het hartje wilt hebben hangen met het lijmpistool. Het midden kun je prima uitmeten met een liniaal. 
Doordat het lusje erg dun is, is de kans groot dat het hartje niet goed blijft hangen als de lijm opgedroogd is. Lijm daarom zo snel mogelijk het knoopje over je lusje heen, ook dit doe je met je lijmpistool. Zorg wel dat je ook eerst lijm op het knoopje doet, zodat je knoop zelf ook goed blijft plakken aan het stuk jute zak.

Stap 5. Lijm met je lijmpistool 3 kleine dennenappeltjes rechtsboven in de hoek. of natuurlijk op een andere plek als je dat zo bedacht hebt. Het makkelijkst is om dennenappeltjes te gebruiken die van onder redelijk plat zijn. Sommige dennenappeltjes hebben namelijk een soort pinnetje dat aan de onderkant uitsteekt. Gebruik voor de dennenappeltjes ook echt voldoende lijm, anders blijven ze niet goed plakken. Zet ze ook het liefst zo dicht mogelijk bij elkaar, want dan hebben de dennenappeltjes steun aan elkaar. Daarnaast vind ik het er zelf mooier uitzien, want nu zijn de dennenappeltjes één geheel in plaats van 3 losse dennenappeltjes.

Stap 6. Lijm je bloem van kunststof of iets anders ook de plek waar je die wilt plaatsen. Ik heb er bij dit schilderij voor gekozen om de bloem links onderin te plaatsen op een manier zodat de bloem niet precies in de hoek zit (net zoals de dennenappels), maar zodat er nog wat ruimte van het canvasdoek om de bloem heen zit.

Stap 7. Pak je klosje en een lang stuk draad. Ik heb voor de kleur roze die terugkomt in de bloem, omdat ik dat mooi vond staan in combinatie met de kleur van de rest van de artikelen die ik gebruikt heb. Ik vond het zelf niet mooi staan om een rode draad te gebruiken, ondanks dat het hartje rood is.
Draai het stuk draad strak om het klosje heen, zo hoef je het begin van het draadje niet vast te lijmen aan je klosje, want het draadje blijft vanzelf zitten. Hoe langer stuk draad je gebruikt, hoe voller je klosje wordt. Lijm daarna met je lijmpistool het klosje op je canvas doek op de plek die jij gekozen hebt.
Als laatste kun je nog een stukje draad los naar beneden laten hangen zoals ik dat gedaan heb. Als je dat doet zorg er dan voor dat het draad niet onder het klosje vandaan komt maar van bovenaf (net als bij een toiletrol)

Voor ze zekerheid heb ik even een foto opgezocht voor als je niet weet hoe je een toiletrol ophangt:

Nu ben je klaar en kun jij je schilderij ophangen of cadeau geven aan een ander. Als je mijn blog gebruikt als inspiratie op een eigen werk, dan kan het zijn dat je andere artikelen hebt gebruikt of dat je nu nog niet klaar bent,
Laat in beide gevallen even weten wat je er zelf van gemaakt hebt. Dit kun je doen door een foto te mailen naar xlucindaaa@gmail.com. Ik ben benieuwd!  

Reacties

Populaire posts