Recensie - Vampire Academy (filmeditie)

Vorig jaar maart ben ik samen met Nina een goede vriendin van mij naar de film Vampire Academy geweest, hier heb ik ook een blog over geschreven. Ik had namelijk een klein pakket gewonnen met kaarten voor de film en het boek 'Vampire Academy' (de filmeditie). Een tijdje terug ben ik begonnen aan het boek, omdat lezen ook iets is wat ik leuk vind, alleen gunde ik mezelf daar niet zoveel tijd voor. De laatste tijd moest ik veel reizen en nam ik mijn boek mee, zodat ik naast het leren nog eventjes de tijd kon verdrijven met lezen, dus dat kwam goed uit! Inmiddels heb ik het boek afgelopen zondag uitgelezen.
Het was voor mij niet zo heel moeilijk om het boek uit te kiezen, want dit is één van de weinige boeken die ik heb en nog niet gelezen had. Het boek is dus geschreven naar aanleiding van de film en is iets anders dan het boek waarop de film gebaseerd is. Zelf heb ik het originele boek nooit gelezen waardoor ik niet kan vertellen wat de verschillen zijn tussen de boeken.
Normaal als je een boek leest gaat je fantasie de vrije loop en creëer je zelf beelden bij het verhaal, dat vind ik best interessant. Ik ben zelf nogal een dromerig type, beelden creëren is daarom voor mij niet zo moeilijk. Omdat ik de film al gezien had, kreeg ik al snel beelden van de film terug in mijn hoofd gemixt met een klein beetje verbeelding van mezelf.

Vampire Academy
Richelle Mead is de schrijfster van de boekenreeks van Vampire Academy en de filmeditie.
Het boek en de film Vampire Academy is slechts het eerste deel uit de reeks bestaande uit 6 boeken.
Er zijn zelfs spin-off boeken gemaakt gebaseerd op de boekenreeks, deze boeken zijn ook allemaal geschreven door Richelle Mead.

De filmeditie is vertaald door Carolien Metaal en bestaat uit 336 pagina's.

De samenvatting is eigenlijk identiek aan het verhaal wat ik bij mijn filmrecensie geschreven had.
Ik zal toch nog even kort een samenvatting geven.

Het verhaal wordt grotendeels verteld uit het oogpunt van Rose Hathaway. Rose is een dhampier (een wat?). Een Dhampier is iemand die half mens en half vampier is. Dhampiers worden opgeleid om hoeder te worden. Hoeders worden opgeleid om de moroi te beschermen. De moroi zijn personen die volledig vampier zijn, kunnen sterven en momenteel in gevaar zijn omdat de strigoi, de gevaarlijke vampiersoort, hen wil vermoorden.
Rose is de beste vriendin van Lissa Dragomir ook wel Prinses Vasilisa Dragomir, want Lissa is de nieuwe troonopvolgster van de Moroi.  Rose en Lissa zitten op een speciale academie in Montana die beschermt wordt tegen de Strigoi en waar ze ook naar school gaan en van alles leren wat voor hen belangrijk is. Zo leert Rose vooral het hoederschap en leert Lissa over bijvoorbeeld magie die elke Moroi bezit. Elke moroi specialiseert zich in lucht, water, aarde of vuur.
Rose is nogal losbandig, maar heeft er alles voor over om Lissa te beschermen. Rose en Lissa hebben ook een verbondenheid waardoor Rose voelt welke gevoelens Lissa heeft en af en toe zijn de gevoelens zo heftig dat Rose zelfs in het hoofd van Lissa zit en alles ziet en hoort wat er bij Lissa gebeurd. Een ander belangrijk personage is Dimitri Belikov, hij is ook een hoeder en is de mentor van Rose. Rose vind Dimitri woest aantrekkelijk, maar een relatie beginnen als dhampier/hoeder is verraad naar de Moroi, onacceptabel dus.

Ik vind het een heel leuk boek! Ik vind veel genres leuk, waaronder ook fantasie verhalen. Ik heb bijvoorbeeld ook de Twilight-reeks gelezen. Bij Twilight vond ik volgens mij de film mooier dan de boeken, maar bij Vampire Academy vond ik juist het boek mooier.

Wat mij vooral aanspreekt is dat het een verhaal is dat ondanks het onrealistische vampieren-gebeuren toch veel herkenningspunten heeft met onze (realistische) wereld. Grotendeels gaat het gewoon over wat Rose en Lissa meemaken in hun leven; liefde, vriendschap. gevoelens, pesterijen, keuzes en gewone alledaagse dingen. Dus als je niet zo houdt van fantasy of vampieren, dan is dit een boek die je zeker kunt lezen, want alles met betrekking tot hun vampierenleven wordt duidelijk uitgelegd. Zie het verhaal als een soort van Harry Potter, maar dan anders en nog milder qua fantasie.
Daarnaast is het verhaal ook verrassend, omdat het soms wendingen heeft die je niet verwacht en er zitten redelijk wat spanningsbogen in.

Het enige wat mij opviel was dat de leestekens bijvoorbeeld soms op rare plekken zaten of dat er heel af en toe woorden ontbreken waardoor sommige zinnen niet helemaal logisch zijn. Maar de ontbrekende woorden zijn niet heel belangrijk en makkelijk zelf in te vullen. Voor mij was het in ieder geval niet echt storend. Die fouten komen natuurlijk doordat het een vertaling is van het Engels naar het Nederlands.

Stiekem ben ik ook wel benieuwd naar de gewone reeks en ook wel naar hoe anders het gewone boek is vergeleken met de filmeditie.

Weten jullie nog een boek die een aanrader is?